sobota 21. marca 2009

Kraftwerk - Autobahn


dĺžka albumu: 42:26 min

vydavateľstvo: Philips (sublabel Vertigo)
rok vydania: 1974


tracklist:

1. Autobahn
2. Kometenmelodie 1 
3. Kometenmelodie 2 
4. Mitternacht 
5. Morgenspaziergang

Dnes sa pozriem na zúbok albumu, ktorý ma pre mňa veľkú citovú hodnotu. Tento album bolo prvé originálne CD, aké som si kedy kúpil, spolu s ďalším album Kraftwerk - The Mix (bohužiaľ, zďaleka nedosahujúci podobnú kvalitu).

Úprimne, teraz už vôbec neviem, čo ma viedlo k utrateniu ťažko našetrených peňazí práve za tento album. O Kraftwerk som prakticky nič nevedel, absolútne som nepoznal ich tvorbu a len nejako podvedome som si k tomuto menu priradzoval mýtických polobohov pochádzajúcich z úplného úsvitu elektronickej hudby. Kúpu som nakoniec ale ani trocha neľutoval.

Autobahn rozhodne nie je album, ktoré sa dá počúvať všade a za každej situácie. Nie je to ľahká rádiová nahrávka, ktorú si môžete nechať preletieť ušami desaťkrát za deň. Púšťať si ho ako kulisu k nejakej inej činnosti je strata času. Osobne si album pustím maximálne 3-4 krát za rok a vždy sa na počúvanie poctivo pripravím a vychutnávam si ho.

Album otvára viac ako 20 minútová epická skladba Autobahn. Zvuky štartujúcich Volkswagenov Beetle štartujú našu mierne psychedelickú cestu po virtuálnej diaľnici. Skladba je pomalá, hypnotická a jej nesmrteľná hlavná melódiá sa hádam nedá popísať inak ako čudesná, kozmická a veľmi zvláštnym spôsobom príjemná a upokojujúca. Viac ako "popom" či "modernou hudbou" sa titulná skladba podobá k dielam klasickej hudby, dĺžkou aj kompozíciou, no pritom ani zlomok sekundy poslucháča nenudí a vždy sa tešíte, čo v nej bude ďalej nasledovať. Časť jej kúzla bezosporu spočíva v použítí starých, analógových syntetizátorov a efektov, ktoré budú pre každého moderným zvukom znudeného poslucháča príjemným osviežením. Skladba je navyše zvlášne humorná, optimistická a rozjarená. Ťažko sa to opisuje, treba počuť na vlastné uši.
Druhá a tretia skladba boli, ak si správnne spomínam, inšpirované príchodom nejakej kométy a tajomnú, fascinujúco zvláštnu atmosféru tohto javu sa skupine podarilo dokonale zhudobniť. Ak sa v dohľadnej budúcnosti opäť objaví voľným okom viditeľná kométa, nenechajte si újsť príležitosť a do mp3/autorádia si určite zoberte toto CD. Zažijete neopísateľný zážitok (overené vlastnou skúsenosťou :-)).

Na albume obdivujem, ako presne korešpondujú názvy skladieb s ich obsahom a s dojmom, ktoré v poslucháčovi navodia. Albumová štvorka, Mitternacht,tichá, uvoľnená skladba mi pripomína pocit, keď sa zobudíte uprostred tmavej a tichej noci a vy v príjemnom polospánku nechávate len tak ledabolo plynúť tok myšlienok. Päťka, "jarná" Morgenspaziergang, s prekrásnou flautou, zas v človeku dokonale prebudí chuť vybehnúť von a vychutnávať vôňu a krásu jarnej prírody.

Verdikt:

Možno pokladáte moje predošlé tvrdenia za zveličené, ale dajte na moje slová a zožeňte si tento album. Asi ho nebudete počúvať v aute, pri varení a podobných činnostiach, ale pri sústredenom posluchu vás určite nadchne.

9/10

Obľúbené skladby: Autobahn, Kometenmelodie 2


0 komentárov:

Zverejnenie komentára